Schuitjevaart Schepen
071.5120394 / 06.16917244

Welkom

Schuitjevaart Schepen

Tarieven

Plattegrond

Leiden Waterstad nu

Natuurlijk Leiden !

Stad van Rembrandt

Waterstad Leiden zoals het was

Culinair

Foto impressies

Contact en Links

Mail


Link:

Hartje Leiden

* Schuitjevaart's Boottochten Voor Groepen.

Met Historische Schepen

Inlichtingen of reserveringen (alleen voor groepen):
~Koene~D~Parmentier~ Telefoon (071) 512 03 94
Bel bij voorkeur 's-morgens, of stuur een mail naar
Schuitjevaart@planet.nl

* mail

Telefoon aan boord Mobiel 06 16917244

* Gereserveerde tochten vrijwel het hele jaar.
* 'Ouderwets goed' vervoer.
* Open schepen voor max. ca. 30 personen.



Met Schuitjevaart's nieuwste schip Jubelkop. Begin april weer in de vaart.




* De Jubelkop !
* Een prachtig ijzeren schip van vóór 1890 !

Een zorgvuldig gerestaureerd schip. Met zitruimte voor ca. 34 personen.

Elektrisch aangedreven



* De 102 jarige Utrechtse Grote Aak 'Stille Kracht'

De 'Stille Kracht' is een prachtig zeldzaam schip uit 1917. Afgeleid van de oorspronkelijk houten Utrechtse praam.

De enige originele varende Utrechtse Grote Aak in Nederland !

Niet nadat het zorgvuldig gerestaureerd werd.
Oorspronkelijk werd het door Schipper Johannes de Rooij uit Vleuten, gebruikt voor het vervoer van kolen (voor de kachel), klei (voor de dakpanindustrie), hout, bouwmaterialen, grind, zand, e.a.  width=
* Het werd voortbewogen door het te jagen. Door een paard voortgetrokken aan een 'touwtje'. Maar als de schipper zich een paard niet kon veroorloven, door de vrouw van de schipper. Of hun kinderen.
* Of bomen (met een vaarboom voortduwen).
* Of 'wegen'. Ook wel 'Schuitenschuiven' genoemd. In het voor- en achterschip was een gootje aangebracht, waarin men een weegboom dwars op het schip kon steken. Zo kon men, naast het schip op de wal lopend, het schip voorwaarts duwen..
* Ook heeft er een mast op gestaan. Met behulp van een simpel 'sprietzeil' kon voor de wind gezeild worden.

Het is nu het meest bijzondere schone en stille 'rondvaartschip' in Leiden !  Met zitruimte voor ca. 28 personen.

Elektrisch aangedreven

 width=  width=  width=

 width=  width=  width=

Deze zeldzame Utrechtse Grote Aak heeft de staat waarin ze nu verkeerd te danken aan een restauratie project van ca. een half jaar intensief werken. Weliswaar met meer werk dan verwacht toch letterlijk van de ondergang gered.
'Waar begin je aan ?', was geen ongepaste vraag. Want in feite was dit schip, na ca. 14 jaar op de kant liggen wegrotten, nog slechts een wrak. Je moet wel een liefhebber zijn om zo iets te ondernemen! 'Maar dat ben ik dus' (aldus Koene~D~P~)



* Schip 'Schuitjevaart'

Dit gerieflijke schip met 'fraaie lijn' heeft plaats voor max. 30 personen.

Het heeft een transparant hydraulisch beweegbaar dak (omhoog en omlaag) waarmee onder de laagste bruggen doorgevaren kan worden.

Bij mooi Weer gaat het dak open.
Bij regen doen we het maar even dicht.
De zijkanten kunnen worden afgesloten met transparant zeil.

 width=


Schuitjevaart vaart sinds 1990 met deze zogeheten 'vlet', die in 1949 gebouwd werd bij de werf Akerboom in Leiden. Oorspronkelijk werd het door de Leidse tuinder hr. Arts gebruikt om er mee van het land naar de groenteveiling te varen.
Dit schip is uniek. De werf heeft er slechts een handjevol van gebouwd. Voor zover bekend zijn er nog 2 in de vaart. Afgezien van de tijdelijke beschildering verkeerd het in vrijwel originele staat. Het heeft onder andere nog de originele 'roef'. Dat is de kleine opbouw achter op de boot, die nu dienst doet als motorruimte.

 width=  width=


* Salonbootje 'Wetterwille'

Elektrisch aangedreven


Na een volledige renovatie en de ombouw naar elektrisch varen is het Salonbootje weer beschikbaar !


Sinds 1984 vaart Schuitjevaart met het Salonbootje 'Wetterwille'.

Schuitjevaart was het 1e bedrijf in Nederland dat een salonbootje voor rondvaarten in gebruik nam!

Dit mooie scheepje werd in 1933 gebouwd. Eveneens uniek en net als het open schip 'de stijlvol' afkomstig van de werf Akerboom te Leiden. Voorzover bekend is dit het enige scheepje van dit model dat nog vaart. Zeer stabiel en wendbaar, als het ware gemaakt voor de stad.  Er is in de loop van de jaren wel enig restauratiewerk nodig geweest om het te krijgen in de staat waarin het nu verkeerd.


1938


Oorspronkelijk was het particulier eigendom. Enkele Leidse families hebben er jaren mee gevaren.

Er werden vele vakantie-en-dagtochtjes gemaakt. 
Op 'creatieve wijze' wist men er (op ca. 4 m2.) met z'n zessen (vader, moeder en de kinderen) in te overnachten.