Van oorsprong is Leiden een stad aan het waterEerst was er de Rijn. Aan de oever ontstond een nederzetting. Men bouwde houten huizen, ambachtelijke werkplaatsen en molens langs het water. Vervoer over water was de juiste weg. Door de eeuwen heen is dat gebleven. De groei van Leiden dankzij handel en textielDe stad kwam tot bloei en groeide dankzij activiteit op en aan het water. Leiden is een grote handel- en textielstad geweest. Van groot belang voor de bloei van de stad was onder andere de 'Lakenindustrie'. De aanleg van trekvaarten zorgde er mede voor dat de lakense stof een gewild exportproduct werd. Trekvaarten en grachtenHet trekvaartennetwerk en het net van grachten en singels in Leiden werden van groot belang voor de ontwikkeling van de stad. In de stad verrezen herenhuizen, arbeiderswoningen, pakhuizen en fabrieken. Omdat de handel vaak in de open lucht gedreven werd, kwamen er ook markten langs het water. Dat is nu nog steeds zo. Het dempen en opengraven van grachten in LeidenWegens "Middeleeuwschen onhygiënischen toestanden" en later door toename van vervoer over de weg, werden er grachten gedempt. Natuurlijk kreeg men spijt van al het dempen en werden sommige grachten weer opengegraven. |
De discussie rondom de MareOver het opengraven van de Mare is de discussie gaande tot op de dag van vandaag. Deze oorspronkelijke Rijn-arm was een van de mooiste grachten van de stad. Het dempen was een omstreden plan, en het weer opengraven zal dat ongetwijfeld ook zijn. In Leiden hebben we ook 'Hemelwater'. Steeds vaker in grote hoeveelheden. Dat moet ergens heen kunnen, en daar hebben we grachten voor nodig. Leve de (weer opengegraven) Mare! Leiden, een stad vol historie en prachtige grachtenLeiden heeft één van de mooiste monumentale stadscentra van Nederland, mede dankzij de singels en grachten. Varend over die grachten is Leiden verrassend anders. Door een bloeiende Lakenindustrie werd Leiden welvarend. Die Lakenindustrie is niet meer, maar Leiden is nog steeds 'wel varend'! |