* De Jubelkop !
* Een prachtig en zeldzaam ijzeren schip van vóór 1890 !
Zorgvuldig gerestaureerd.
Met zitruimte voor ca. 34 personen.
Elektrisch aangedreven
Aan de restauratie van dit Ijzeren schip van ruim 134 jaar oud is in 2017 intensief gewerkt.
Op traditionele ambachtelijke en deskundige wijze is het scheepje teruggebracht in z'n oorspronkelijke staat. Daarmee is het nu mogelijk de enige originele varende Vletaak in Nederland van het betreffende formaat !
Het restaureren op ambachtelijke wijze in deze tijd vraagt om een investering in tijd en kosten. Traditioneel werken is arbeidsintensief. Maar er is voor gekozen omdat hedendaagse technieken niet het gewenste resultaat kunnen opleveren. De mensen die aan de Vletaak gewerkt hebben deden dat niet op vrijwillige basis maar waren allen betaalde vakmensen.
Hun inzet heeft geleid tot een prachtig eindresultaat. Het streven is vanzelfsprekend geweest te restaureren met behoud van de karakteristieke kenmerken.
Deze Vletaak is door rederij Schuitjevaart toegevoegd aan de bescheiden vloot van 3 eerder gerestaureerde historische vaartuigen waarvan er 2 werden gebouwd bij de Leidse scheepswerf Akerboom. Het salonbootje Wetterwille uit 1933 en de voormalige tuindersvlet (bj. ca. 1949) van de Leidse tuinder Arts.
* De 107 jarige Utrechtse Grote Aak 'Stille Kracht'
De 'Stille Kracht' is een prachtig zeldzaam schip uit 1917. Meest waarschijnlijk afgeleid van de oorspronkelijk houten Krommerijnder.
De enige originele varende Utrechtse Grote Aak in Nederland !
Niet nadat het zorgvuldig gerestaureerd werd.
Oorspronkelijk werd het door Schipper Johannes de Rooij uit Vleuten, gebruikt voor het vervoer van kolen (voor de kachel), klei (voor de dakpanindustrie), hout, bouwmaterialen, grind, zand, fruit, e.a.
* Het werd voortbewogen door het te jagen. Door een paard voortgetrokken aan een 'touwtje'. Maar als de schipper zich een paard niet kon veroorloven, door de vrouw van de schipper. Of hun kinderen.
* Of bomen (met een vaarboom voortduwen).
* Of 'wegen'. Ook wel 'Schuitenschuiven' genoemd. In het voor- en achterschip was een gootje aangebracht, waarin men een weegboom dwars op het schip kon steken. Zo kon men, naast het schip op de wal lopend, het schip voorwaarts duwen..
* Ook heeft er een mast op gestaan. Met behulp van een simpel 'sprietzeil' kon voor de wind gezeild worden.
Het is nu het meest bijzondere schone en stille 'rondvaartschip' in Leiden ! Met zitruimte voor ca. 26 personen.
Deze zeldzame Utrechtse Grote Aak heeft de staat waarin ze nu verkeerd te danken aan een restauratie project van ca. een half jaar intensief werken.
Weliswaar met meer werk dan verwacht toch letterlijk van de ondergang gered.
'Waar begin je aan ?', was geen ongepaste vraag. Want in feite was dit schip, na ca. 14 jaar op de kant liggen wegrotten, nog slechts een wrak.
Je moet wel een liefhebber zijn om zo iets te ondernemen! 'Maar dat ben ik dus' (aldus Koene~D~P~)
* Schip 'Clair Obscur' Niet elektrisch aangedreven
Een Leids schip. Dit gerieflijke schip met 'fraaie lijn' heeft plaats voor max. 30 personen.
Het heeft een transparant hydraulisch beweegbaar dak (omhoog en omlaag) waarmee onder de laagste bruggen doorgevaren kan worden.
Bij mooi Weer gaat het dak open.
Bij regen doen we het maar even dicht.
De zijkanten kunnen worden afgesloten met transparant zeil.
Schuitjevaart vaart sinds 1990 met deze zogeheten 'vlet', die in 1949 gebouwd werd bij de werf Akerboom in Leiden. Oorspronkelijk werd het door de Leidse tuinder hr. Arts gebruikt om er mee van het land naar de groenteveiling te varen.
Dit schip is uniek. De werf heeft er slechts een handjevol van gebouwd. Voor zover bekend zijn er nog 2 in de vaart.
Afgezien van de ietwat experimentele beschildering verkeerd het in vrijwel originele staat. Het heeft onder andere nog de originele 'roef'. Dat is de kleine opbouw achter op de boot, die dienst doet als motorruimte.
* Salonbootje 'Wetterwille'
Elektrisch aangedreven
Schuitjevaart was het 1e bedrijf in Nederland dat een salonbootje voor rondvaarten in gebruik nam!
Dit mooie scheepje werd in 1933 gebouwd.
Eveneens uniek en net als het open schip 'Clair Obscur' afkomstig van de werf Akerboom te Leiden.
Voor zover bekend is dit het enige scheepje van dit model dat nog vaart. Zeer stabiel en wendbaar, als het ware gemaakt voor de stad. Er is in de loop van de jaren wel enig restauratiewerk nodig geweest om het te krijgen in de staat waarin het nu verkeerd.
1938
Oorspronkelijk was het particulier eigendom. Enkele Leidse families hebben er jaren mee gevaren.
Er werden vele vakantie-en-dagtochtjes gemaakt.
Op 'creatieve wijze' wist men er (op ca. 4 m2.) met z'n zessen (vader, moeder en de kinderen) in te overnachten.